De motorboot Marissa is een "van Vossen 1200 Patrouille", custom build en in 2006 te water gelaten. In de Marissa was een "oude" DAF 615 motor geplaatst van 97 pk met een Velvet keerkoppeling. Deze motor is gebouwd in september 1976. Aan de hand van het motornummer hebben we de gegevens van de motor opgevraagd bij het DAF museum. Hij is nu dus ouder dan 40 jaar. Hij draaide nog goed maar het is en blijft een "oude"motor in een vrij jong schip.

De motor is volgens het museum 118 pk bij 2600 toeren en 86 pk bij 2000 toeren. De motor in de Marissa draaide maximaal 2200 toeren dus leverde ongeveer 98 pk.

 

Toen wij hadden besloten om deze boot over te nemen van de vorige eigenaar hadden we direct al het idee dat we deze motor binnen niet afzienbare tijd moesten gaan vervangen wilden we de boot laten voldoen aan de laatste stand van de techniek.

Dit winterseizoen hebben we besloten om de DAF te vervangen voor een nieuwe John Deere motor type 6068 van 127 pk bij 2500 toeren met daarachter een ZF45 keerkoppeling gemonteerd. We krijgen dus ongeveer 30 pk meer vermogen beschikbaar. Ook de schroef gaat vervangen worden. Nu is er een 4 blads schroef gemonteerd. Er gaat berekend worden of een 5 blads schroef mogelijk is om te monteren om het maximale rendement uit de motor te behalen.

 

De her-motorisering wordt uitgevoerd door Veno Yachting uit Zwartsluis. https://www.veno-yachting.nl/

Wij hebben hele goede ervaringen met de service van dit bedrijf vandaar dat we de beslissing hebben genomen om de refit daar te laten uitvoeren. Veno heeft ook een afdeling Veno heating systems en is importeur van de Planar Autoterm kachels. We hebben twee jaar geleden ook een dergelijke kachel laten installeren en zijn daar heel tevreden over. https://www.venoheatingsystems.nl/

 

De John Deere motor is ge-mariniseerd door de Jong scheepsmotoren uit Hardinxveld-Giesendam. http://www.dejongscheepsmotoren.nl/

Naast het vervangen van de hoofdmotor willen wij ook geen gas meer aan boord. We gaan over op elektrisch koken, er wordt een inductie kookplaat geinstalleerd en een combi oven magnetron. Om het benodigde elektrische vermogen onder alle omstandigheden beschikbaar te hebben wordt er een generator van 4000 VA geinstalleerd. Daarnaast is er natuurlijk de walspanning aansluiting en een Victron multiplus omvormer van 3000 watt aan boord geinstalleerd.

Daarnaast wordt er een hekschroef gemonteerd. We zijn dan voorzien van alle manoevreer mogelijkheden. Een boegschroef is al aanwezig.

 

Op de pagina "Her-motorisering" zijn diverse foto's te bekijken van de her-motorisering en refit van de Marissa. Klik op een foto voor een vergroting.

We zullen regelmatig nieuwe foto's toevoegen van de uitvoering en vorderingen van de werkzaamheden.